تسهيلات واحدهاي صنفي توليدي

لطفا جهت تكميل فرم تسهيلات واحد هاي صنفي توليدي اينجا كليك كنيد

توجه ! براي تكميل فرمها حتما از مرورگر فايرفاكس استفاده شود

حاضرین در سایت

ما 2 مهمان آنلاین داریم

ارتباط آنلاين با مدير سايت

نظرسنجی

عملكرد اتحاديه را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
 
مشكلات اخذ پروانه كسب از طريق اينترنت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

امروزه فناوری‌ اطلاعات‌ بطور فزاینده‌ و به‌ صورت‌ تصاعدی‌ در حال‌ رشد بوده و به‌ تناسب‌ این ‌رشد انتظارات‌ افراد در مورد نحوه و كيفيت خدمات‌،به صورت روزافزون‌ افزايش يافته و  ضرورت بستر سازي مناسب براي تشكيل دولت الكترونيك را امري اجتناب ناپذير ساخته است اين در حاليست كه دولت‌ها نیز حرکت‌ شتابانی‌ برای‌ ارایه‌ خدمات‌ خود به‌ صورت‌ (online)  در فرآیندهای‌ کاری‌ و ایجاد تعامل‌ بیشتر با شهروندان‌ آغاز کرده‌اند تا مردم‌ در اموراتشان‌ در صف‌ ها معطل‌ نشوند و خدمات‌ را با کیفیت‌ بالاتر و ارزان‌تر و سریع تر بدست‌ آورند و بطور مستقیم‌ از اطلاعات‌، تسهیلات‌ و خدمات‌ دولتی‌ بهره‌مند شوند.


همانطور كه مي دانيم دولت الکترونیک استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به منظور ارائه خدمات دولتی، به صورت بهنگام و مستقیم به شهروندان، در ۲۴ ساعته شبانه روز و ۷ روز هفته است و به زبان ساده دولت‌ الکترونیک‌ یعنی‌ اینکه‌ مردم‌ مجبور نیستند برای‌ دریافت‌ اطلاعات‌ مورد نیاز یا استفاده‌ از خدمات‌ دولتی‌ مانند پرداخت‌ مالیات‌ و عوارض‌، تجدید گواهینامه‌، گرفتن‌ مجوزهای‌ مختلف‌، پرداخت‌ صورت‌حساب‌های‌ آب‌، برق‌ ، گاز و تلفن‌ مراجعه‌ حضوری‌ به‌ ادارات‌ مختلف‌ داشته‌ باشند.فقط‌ کافی‌ است‌ در هر ساعت‌ شبانه‌روز از منزل‌يا محل‌ کار به‌ آدرس‌ اینترنتی‌ سازمان‌ مورد نظر مراجعه‌ و فرم‌ درخواست‌ خود را تکمیل‌ کرده‌ و با فشاردادن‌ یک‌ دکمه‌ اطلاعات‌ را ارسال‌ و منتظر نتیجه‌ باشند و  علاوه بر صرفه‌جویی‌ در وقت‌ و هزینه‌، با تردد نکردن‌ درخیابان‌های‌ پرترافیک‌، نقش چشمگيري در پاکیزگی‌ محیط‌ زیست‌ داشته باشند.

همان‌گونه که از تعریف دولت الکترونیک برمی‌آید، هدف از ایجاد چنین دولتی بهره‌گیری از فناوری جدید به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان و نیز بازسازی درونی دولت است. متأسفانه در برخی از نهادها و سازمانها تصور می‌شود که دولت الکترونیک صرفاً با قرار دادن یک رایانه روی میز هر کارمند تحقق می‌یابد و یا در مواردی اتوماسیون اداری با دولت الكترونيك جابه‌جا می‌شود. در حالی که دولت الکترونیک اهداف گسترده‌تری را دنبال می‌کند .كه در اين خصوص مركز امور اصناف و بازرگانان ايران نيز در تارنماي (سايت) اصناف كشور با هدف پرهيز از تردد ، اياب و ذهاب غير ضروري كه منجر به اتلاف وقت متقاضيان گرامي و صرف هزينه مي شود اقدام به طراحي و راه اندازي سامانه درخواست صدور پروانه كسب از طريق اينترنت نموده است ولي در فاز اول اين طرح مشكلاتي به چشم مي خورد كه در اينجا به بررسي اين مشكلات مي پردازيم.

1- با بررسي و نظر سنجي به عمل آمده بيش از 60% كاربران ايراني از مرورگر وب IE6 استفاده مي كنند كه در حالت عادي اكثر اين كاربران بر روي رايانه خود نرم افزار FLASH PLAYER 10   را نصب نكرده اند حال با وجود تبليغات فلش استفاده شده در صفحات تارنماي اصناف كشور ، چند ثانيه بعد از بار شدن صفحات با شروع اجراي اين تبليغات IE6 دچار خطا شده و سيستم قفل مي شود .
2- تارنماي اصناف كشور با مرورگر FIRE FOX نيز كه از محبوبيت زيادي بر خوردار است ناسازگار بوده و كاربران را در استفاده از امكانات اين تارنما محروم مي سازد.
3- سرعت بار شدن تارنماي اصناف كشور با اينترنت پرسرعت بسيار كند مي باشد اين درحاليست كه اكثر افرادي كه براي اخذ كد رهگيري به اين تارنما مراجعه مي كنند از اينترنت ديالاپ استفاده مي كنند كه در بيشتر مواقع صفحات تارنما بطور كامل بار نمي شوند.
4-اكثر افرادي كه براي ثبت درخواست صدور پروانه كسب به اين تارنما مراجعه مي كنند در قسمت انتخاب رسته دچار سردرگمي شده و پس از صرف زمان زياد رسته خود را پيدا نكرده و اكثرا به صورت اشتباه رسته ديگري را انتخاب مي نمايند كه براي حل اين مشكل دو راه وجود دارد اول اينكه افراد كد ISIC رسته خود را در يك TEXT BOX  وارد نمايند زيرا انتخاب رسته از COMBO BOX  و از ميان انبوه كدها واقعا كار دشواري مي باشد ولي در اين مورد چون كد ISIC براي عموم ناشناخته است قرار گيري يك جستجوگر ISIC  در كنار TEXT BOX  كد رسته مشكل را حل خواهد كرد راه حل دوم قبل از وارد نمودن كد ISIC  مربوط به رسته افراد ابتدا از يك COMBO BOX نام اتحاديه خود را انتخاب كنند و سپس با يك COMBO BOX ديگر كد هاي ISIC  مربوط به اتحاديه خود را مشاهده و انتخاب نمايند.
5-در مورد ثبت شناسنامه هاي المثني پيش بيني لازمه صورت نگرفته است كه ثبت سري و سريال اين نوع شناسنامه ها را ناممكن مي سازد.
6-با توجه به اينكه اكثر افراد از ناحيه شهرداري خود اطلاع ندارند در ثبت اين مورد دچار مشكل شده و اكثرا اين مورد را به اشتباه وارد مي كنند باتوجه به اينكه اين فيلد جزو فيلدهاي اجباري براي ثبت در نظر گرفته شده خالي گذاشتن اين فيلد ناممكن مي باشد.
7-در قسمت آدرس محل كسب و آدرس منزل پلاك آبي و ثبتي در نظر گرفته نشده است و افراد آدرس را با پلاك در يك TEXT BOX  درج مي كنند و اطلاعات به همين صورت در ديتابيس با هم ادغام شده و ذخيره مي شوند كه اين مورد براي فيلترينگ هاي بعدي مشكلات زيادي را ايجاد خواهد نمود. اين اشتباه در ثبت اطلاعات در قسمت كاربران اتحاديه ها نيز تكرار شده و نام و نام خانوادگي فرد در يك فيلد ذخيره مي شود حال  اين موضوع در درج اطلاعات مالياتي اعضاء مشكل اساسي بزرگي را به وجود آورده است .
8-با توجه به اينكه كليه نقل و انتقالات ملكي در سامانه اطلاعات مديريت املاك و مستغلات كشور ثبت مي گردد براي ارتباط با اين سامانه ثبت كد رهگيري ارائه شده از اين سامانه ضروري به نظر مي رسد .
9-با عنايت به اينكه طبق قانون نظام صنفي اتحاديه ها پس از دريافت تقاضاي صدور پروانه كسب موظف به اعزام بازرس جهت بررسي شرايط واحد صنفي هستند در ثبت نام اينترنتي با توجه به مخفي بودن هويت شخص ثبت نام كننده در پاره اي مواقع اطلاعات سركاري در سايت ثبت مي شود و موجب بروز مشكلات زيادي براي بازرس اتحاديه مي شود اين مسئله نيز با درخواست كد رهگيري از سامانه مديريت املاك و مستغلات كشور به سادگي قابل پيشگيري مي باشد.
10-در قسمت بررسي درخواست ها در پنل كاربران اتحاديه ها امكان ويرايش اطلاعات درج شده پيش بيني نشده است و با توجه به اينكه امكان ثبت اشتباه اطلاعات زياد است در صورت اشتباه بودن اطلاعات امكان صدور استعلام وجود ندارد.
11-متن و شكل ظاهري فرم هاي استعلامات قابل استفاده نمي باشد بطور مثال اتحاديه هاي صنفي از شهرداري درخواست صدور قبض عوارض مشاغل مي نمايند و شهرداري نيز هيچگونه پاسخي به اتحاديه نمي دهد يا اينكه فرم تشخيص هويت صادره از اين سيستم قابل قبول اداره تشخيص هويت نمي باشد. ساير فرم ها نيز شكل ظاهري مطلوبي نداشته و قابل استفاده نمي باشند (حداقل در استان آذربايجانشرقي اينگونه است)
12- در مورد درج نتيجه در قسمت توضيحات نياز به TEMPLAT يا گزينه هاي آماده براي انتخاب لازم به نظر مي رسد.
به طور مثال :
با درخواست شما موافقت گرديد لطفا به اتحاديه مراجعه نمائيد.
مدارك شما ناقص است نسبت به تكميل آنها اقدام نمائيد.
شما شرايط لازم براي اخذ پروانه كسب را نداريد.
و...
13-اطلاعات وارد شده در بخش درخواست پروانه كسب هيچگونه ارتباطي با قسمت دايركتوري اصناف در پنل كاربران اتحاديه ها ندارد و در صورت موافقت و تكميل مدارك امكان صدور پروانه كسب وجود ندارد.
14- يكي ديگر از ابهامات اتحاديه هاي صنفي در صدور اينترنتي پروانه كسب اطمينان از صحت مشخصات فردي و محلي ثبت شده در سيستم مي باشد همانطور كه مي دانيم در روش سنتي مسئول اخذ مدارك در اتحاديه پس از رويت مدارك تسليمي كپي اين مدارك را ممهور به مهر كپي برابر اصل مي نمايد ولي در روش اينترنتي اين روش مقدور نمي باشد ولي براي برطرف نمودن اين مشكل بهترين راه بستر سازي مناسب براي اتصال اين سامانه به سيستم صدور كد ملي اداره ثبت احوال مي باشد به طوريكه با چك كردن كد ملي ثبت شده در سيستم امكان چك كردن ساير مشخصات فردي افراد ميسر گردد همچنين با اخذ كد رهگيري از سامانه مديريت املاك و مستغلات كشور ابهام مشخصات مالكيت محل كسب نيز برطرف خواهد شد ولي تا زمان رفع اين مشكلات بهترين راه اخذ مدارك توسط بازرس اتحاديه در محل كسب افراد مي باشد.
15- با افزايش درخواست هاي اينترنتي در قسمت بررسي درخواست پروانه كسب در پنل كاربران اتحاديه به علت عدم وجود جستجو گر مناسب و همچنين عدم امكان فيلتر نمودن اطلاعات ،كاربران دچار مشكل مي شوند و پيدا كردن كد رهگيري ارائه شده از بين انبوه كدها كار ناممكني به نظر مي رسد. كه براي اين موضوع نيز بايد امكانات و گزينه هاي مناسب در نظر گرفته شود.
16- با توجه به نياز كميسيون بازرسي اتحاديه به ليستي كه مشخصات فردي و محلي افراد متقاضي پروانه كسب در آن درج شده باشد قرار گيري  كليدي براي دسترسي به نسخه چاپي  ليست كدهاي رهگيري نكته مهمي مي باشد.
17-براي اطلاع افراد از مدارك مورد نياز براي اخذ پروانه كسب و همچنين اطلاع از قوانين و مقرارات صدور پروانه كسب براي هر رسته بهتر است افاد با انتخاب رسته خود در تارنماي اصناف كشور جهت دريافت كد رهگيري مدارك و شرايط در اين قسمت قبل از صدور كد رهگيري به صورت مجزا براي هر رسته به نمايش درآيد.تا افراد قبل از مراجعه بازرس اتحاديه اين مدارك را تهيه و به بازرس اتحاديه تحويل نمايند.